Aanbevelingen beroepsvereniging ict’ers leidt tot verbeteringen

Software digitale examens dit jaar veel stabieler

14 JUNI 2013, NIJKERK, NEDERLAND
In tegenstelling tot afgelopen jaar zijn de digitale examens op middelbare scholen afgelopen weken veel soepeler verlopen. Dit concludeert de beroepsvereniging voor ICT professionals, de Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN). De leden, die voor een belangrijk deel in het onderwijs werken, merkten duidelijk dat de software die het Cito gebruikt voor de afname van de examens nu veel stabieler is en dat de communicatie beter is. Dit komt mede door adviezen van de beroepsvereniging.

Vorig jaar nog zorgde ExamenTester, de software waar de examens mee worden afgenomen, voor de nodige problemen.  De handmatige installatie van het product bleek in de praktijk vaak niet te werken en voor fouten te zorgen.  Zo traden er tijdens examens bij het laden van Flash toepassingen crashes  en time-out foutmeldingen op, wat voor enorme onrust zorgde. Over deze problemen werd bovendien niet goed gecommuniceerd door het Cito. Destijds kaartte de NGN haar bevindingen aan bij de examenmaker.

Scholen ondersteunen

Om de scholen te ondersteunen, ontwikkelde NGN-lid Roel van Bueren een MSI-installer die het installatieproces van ExamenTester automatiseert. Omdat het een automatische installatie is, treden er minder fouten op. IT beheerders van scholen konden de MSI-installer gratis van de website van de NGN downloaden. Ondersteuning vindt plaats binnen de community van IT-ers in het onderwijs bij NGN.

Het Cito heeft dit jaar aanpassingen in de software doorgevoerd die effectief blijken te zijn. Netwerkbeheerder Rob de Groot van de NGN is over het algemeen tevreden over hoe de examens verliepen. ‘Ik vind het wel jammer dat we bij het echte examen tegen dingen aanliepen, die bij het proefexamen vlekkeloos gingen. Met name examens waar tekst ingevoerd moest worden, zoals de talen, liepen vaker vast dan andere examens. De proefexamens sluiten dus nog niet goed aan bij de echte examens’

Het College voor Examens (CvE) ontwikkelt op dit moment in opdracht van het ministerie van OCW een nieuw systeem voor digitale examens, genaamd Facet. De eerste versie hiervan wordt dit jaar getest op een zeer beperkt aantal scholen. Het CvE heeft ook leden van de NGN uitgenodigd om het nieuwe systeem te testen en te beoordelen. De nieuwe software is platformonafhankelijk en maakt aanzienlijk minder gebruik van Flash.

Citaten
"Ik vind het wel jammer dat we bij het echte examen tegen dingen aanliepen, die bij het proefexamen vlekkeloos gingen. Met name examens waar tekst ingevoerd moest worden, zoals de talen, liepen vaker vast dan andere examens. De proefexamens sluiten dus nog niet goed aan bij de echte examens" Rob de Groot, NGN lid
  • Default avatar2

Peter Staal

Community Manager
    peter.staal[at]mos-net.nl
Over NGN

De Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN) is een vereniging van IT professionals waarbij ook veel systeem- en applicatiebeheerders van onderwijsinstellingen zijn aangesloten. De vereniging is in 1989 opgericht en heeft ruim 2000 leden. De NGN heeft tot doel IT professionals met elkaar in contact te brengen en op die wijze kennis te delen en ontwikkeling te stimuleren. Dit wordt gedaan door interne fora, informatieverspreiding, het organiseren van evenementen en het aanbieden van kortingen op IT opleidingen voor haar leden.